۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۹

مدیرکل دامپزشکی استان البرز:

توزیع ۳ میلیون دُز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در البرز

توزیع ۳ میلیون دُز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در البرز

کرج - مدیرکل دامپزشکی استان البرز از توزیع سه میلیون دُز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر علی‌اصغر شریفی پیش از ظهر دوشنبه  در نشستی خبری، با اشاره به گرامیداشت هفته دامپزشکی، اظهار کرد: امیدوارم همکاران ما در راستای اهداف سازمانی سربلند و موفق باشند.

وی بابیان اینکه این مجموعه با بهداشت مواد غذایی و سلامت غذا در ارتباط است، افزود: این سازمان از طریق مبارزه با بیماری در جمعیت دامی نقش مهمی در تغذیه ‌و سلامت تغذیه انسان دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: این مجموعه از طریق کنترل بیماری‌های دامی و با انجام واکسیناسیون تعداد زیادی از دام‌ها را در برابر بیماری‌های دامی و مشترک ایمن می‌کند.

شریفی با اشاره به اینکه هر دام سالانه ۶ یا ۷ بار در سال ویزیت و واکسینه می‌شوند، بیان کرد: جمعیت دام سبک  در البرز ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار  رأس با توجه به فصل است کهدر شش‌ماهه سال جاری حدود ۲ الی ۳ میلیون بار سر سم‌پاشی و واکسینه در استان انجام‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: در شش‌ماهه نخست سال ۲۹۳ هزار گوسفند و بز و ۱۵۳ هزار گاو و گوساله  در سطح استان برای مقابله با تب برفکی در دو نوبت واکسینه شدند.

شریفی با اشاره به اینکه بیماری در حیات‌وحش تحت کنترل است، افزود: ۹۳ هزار رأس را در مناطق طالقان، کرج، نظرآباد و ساوجبلاغ نسبت به طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه کرده‌ایم.

معدوم‌سازی ۲۵ تن فرآورده های خام دامی در البرز

وی بابیان اینکه البرز جز چند استان پایلوت درزمینهٔ مبارزه و پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان است، گفت: سه میلیون دُز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان تقسیم‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: ۴۰ هزار آزمایش بر روی نمونه‌ها به‌صورت فعال در مزارع صورت گرفته است.

شریفی ادامه داد: در سال جاری بحث نظارت بهداشتی بر مواد غذایی و پروتئینی پررنگ‌تر از سال قبل انجام‌شده است.

وی گفت: از تعداد ۲۱۰ فقره پرونده ارجاع شده به مراجع قضایی تعداد ۹۴ واحد پلمپ شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز بیان کرد: در شش‌ماهه سال جاری بیش از ۵۶ تن ضبط فرآورده‌های خام دامی داشته‌ایم و بیش از ۲۵ تن معدوم‌سازی انجام‌شده است.

شریفی با اشاره به راه‌اندازی فرودگاه پیام و منطقه ویژه اقتصادی پیام، گفت: طی این چند ماه بیش از ۳۱۶ هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی، ۱۲۴ کیلوگرم خاویار، ۴۵ هزار کیلو ماهی خوراکی منجمد ازجمله محصولات صادراتی ما بوده است.

وی گفت: ۳۸۶ تن گوشت تازه گوسفندی و ۱۱۵ تن غذای حیوانات کوچک ازجمله میزان واردات ما در این چندماهه اخیر بوده است.

بیش از ۹ هزار دُز انواع واکسن‌های تاریخ‌مصرف گذشته دام و طیور در البرز معدوم‌سازی شده استمدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به اینکه البرز ازلحاظ تولید تخم‌مرغ رتبه ۴ کشور را دارد، گفت: حدود ۱۱ درصد از تخم‌مرغ کشور در البرز تولید می‌شود.

شریفی ادامه داد: در حال حاضر دو میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه مرغ تخم‌گذار در استان در حال تولید تخم‌مرغ هستند و در حال حاضر در صورت تقاضا امکان صادرات تخم‌مرغ وجود دارد و در استان حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ظرفیت تولید داریم که همه این ظرفیت در حال حاضر فعال نیست.

وی ادامه داد: ۱۵۲ کیلوگرم ضبط انواع غذائی حیوانات خانگی واردشده از مبادی غیرمجاز انجام‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: بیش از ۹ هزار دُز انواع واکسن‌های تاریخ‌مصرف گذشته دام و طیور معدوم‌سازی شده است.

شریفی افزود: در شش‌ماهه سال جاری تعداد ۱۲۷ مورد بازدید ادواری از داروخانه‌های سطح استان، ۴۵ مورد بازدید از شرکت‌های داروسازی، مکمل سازی و سم سازی و ۲۲۴ مورد بازدید ادواری از درمانگاه‌های سطح استان انجام‌شده است.

وی بابیان اینکه ازنظر تولید دارو و واکسن دام و طیور هیچ مشکلی در استان نداریم، گفت: ۴۰ درصد تولید این واکسن‌ها در البرز  انجام می‌شود.

کد خبر 4424476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha